Irritaties in het verkeer 

 

In 1982 haalde ik mijn rijbewijs na het nemen van vier maanden les. Sindsdien heb ik  vele kilometers gereden onder allerlei omstandigheden en op verschillende uren van de dag. Ik woon 55 kilometer van mijn werk vandaan en ik kan zeggen dat ik nog steeds behoorlijk veel auto rijdt, iets meer dan 500 kilometer per week. Ik heb nog steeds veel plezier in het auto te rijden: radio aan, een sigaretje, brullende motor en veel mooie uitzichten langs de weg.

Er moet veel geschreven zijn over de psychologie van het besturen van een auto, ook over de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke bestuurders (generalistisch).

Autorijden, heeft vele aspecten en ik zal proberen er een paar te  beschrijven om dit verhaal in een context plaatsen. 

Een auto is een hulpmiddel om van A naar B te komen, heel comfortabel en onafhankelijk van openbaar vervoer of een fiets. Het bereik in kilometer ligt veel hoger wanneer we gebruik maken van een auto. Dus in vergelijking met de 'oude tijden'  betekent het dat we over een langere afstand kunnen reizen en meer kunnen zien (hm dit klinkt als de digitale snelweg die onze wereld vergroot).

Wij worden  beoordeeld of ingedeeld door het type  auto die we rijden. Bijvoorbeeld een grote auto betekent succes,  een kleine auto een wannabe, een rode auto betekent snel en Italiaans, enzovoort. Of dit de waarheid is? Ik durf dit te betwijfelen, maar onze geest lijkt het vaak zo te zien.

Wij voelen ons in een auto veilig en anoniem, net als mensen die veel durven wanneer ze in een chat op internet zitten. Beschermd door onze metaal- en glas dekking, vol power en mechanische energie. Een mooie en rustige man kan  een beest worden wanneer hij in zijn auto zit, hard rijdend en andere mensen duwend.

Het lijkt erop dat mensen altijd haast hebben, denken dat de wegen zeen racebaan zijn en het doel is om de race te winnen. Welk race en van wie? De enige prijs 5 minuten vroeger te arriveren en dan alleen als je geluk hebt.

Wat me kan ergeren is wanneer de weg rustig is, ik sta voor een verkeerslicht en er zijn 2 rijstroken. Ik ben aan de rechterkant en achter me staat niemand. En dan komt er iemand naast me staan om 10 seconden tijd te winnen. Meestal ik laat hem gewoon gaan, maar soms... trap ik het gaspedaal diep in en blijf hem met hoge snelheid voor...(afhankelijk van mijn humeur).

Een andere situatie is wanneer mensen mij  duwen wanneer ik op de snelweg aan het inhalen ben en de maximale toegestane snelheid al rijdt. Mijn reactie is dan om zolang mogelijk op de linker kant van de weg te blijven.

Meer? OK, wanneer iemand op de middelste rijstrook blijft rijden van de snelweg (met 3 rijstroken) en maakt dat al het verkeer hem of haar moet inhalen. Dat ziet eruit als een zogenaamde rijdende chicane. Vervelend en gevaarlijk!

Ik kan doorgaan met meer voorbeelden, maar ik denk dat het beeld wel duidelijk is

Ik denk overigens niet dat vrouwen slechter rijden dan mannen, ze lijken gewoon  voorzichtiger te zijn. En ik denk ook dat we allemaal zowel het beest als de geërgerde zijn. Het is allemaal afhankelijk van ons humeur en hoeveel haast we al dan niet hebben.


Te worden (geërgerd) of niet te worden (geërgerd), dat is de vraag...

en de vraag die daar aan vooraf moet gaan: Is het de moeite en stress waard?

Ik wens je een rustige rit :-) 

 

Irritations in traffic

In 1982 I got my driving license after taking lessons for four months. Since then I drove many many kilometers under a variety of circumstances  and on different hours of the day. I live 55 kilometers away from work so I can say i still drive quite a lot, something like 500 or more kilometers a week. Its still a pleasure for me to drive my car: radio on, a smoke, roaring engine and many nice views along the road.

There must have been a lot written about the psychology of driving a car, also about the differences between male and female drivers (generalisational).

A car and driving it,  has many aspects and I will try to write some down to put this story in a context.

A car is a tool to get from A to B quite comfortable and independent from public traffic or a bike. The range of kilometers gets much higher when we use a car. So compared to the ‘old days’  it means we can travel over a longer distance and see more (hm this sounds like the digital highway that did enlarge our world).

We are judged or classified by the type of car we drive a lot. For example a big car means succes, a small car is a wannabe, a red car means fast and Italian and so on. If this is the truth? I dare to doubt that, but our mind seems to see it this way many times.

In a car we feel safe and anonymous, like people who dare anything when they are in a chat. Protected by our metal and glass cover, full of power and mechanic energy. A nice and calm man can act like a morron when he’s in his car, speeding and pushing other people.

It looks like people are always in a hurry, thinking the roads are a racing track and the goal is to win the race. What race and from whom? The only prize is to arrive 5 minutes sooner and then only if you are lucky.

What annoys me a lot is when its quiet on the road and  i am in front of a traffic light and there are 2 lanes. I am on the right side and no one is behind me, then a driver comes standing next to me to win 10 seconds of time. Usually i let him go, just sometimes….i hit the gas and speed up to make him stay behind me…(depending on my mood).

Another situation is when people are pushing me when i am taking over on the highway while driving maximum allowed speed already. My reaction then is to stay on the left side of the road as long as possible.

More?  Ok, when someone is driving on the middle lane of the highway (with 3 lanes) and makes all traffic have to pass him or her. Looks like a driving chicane. Annoying and dangerous !

I can continue with more examples, but I think you all get the picture.

I dont think women drive worse than men, they just seem to be more careful. And I also think that we can all be the morron and the annoyed one too. It all depends on our mood and how much we are or aren’t in a hurry.

To be (annoyed) or not to be (annoyed), thats the question……and the question before that one is:

Is it worth the trouble and stress?

Have a happy drive you all :-)